Stasjonens nødaggregatet fungerer!
Siden vi startet bygginga av museet i år 2000 er det særlig en funksjon som ikke har blitt særlig påaktet, nemlig stasjonens nødaggregat. Ingen av oss ”ildsjeler” har/hadde særlige kunnskaper om maskinen og den så heller noe miserabel ut. Men den 20.11.18 fikk vi besøk av vår tidligere kollega i Telenor, Maskinsjef Marvin Johansen, som mente det måtte gå an å få start på maskinen. Har vi startstrøm? Har vi diesel? Jo det hadde vi, og så var vi i gang. Det ble fylt diesel på tanken, tilkoblingsrør tettet og startkabler og batteri kom på plass. Etter hvert fikk vi glødning på motoren og gjorde et startforsøk, men det gikk ikke. Marvin mente at det kom ikke diesel frem. Ny kontroll på tanken og koblingen. Mer pumping på den manuelle dieselpumpen og Marvin følte at nå var diesel kommet frem. Etter nok et startforsøk startet ”trollet” og det var bare ”godlyd” å høre etter at Marvin fikk løs en hendel slik at turtallet lot seg regulere. Vi vet ikke nøyaktig, men aggregatet har neppe vært i gang siden før 1999. Dette ble en milepel i stasjonens historie takket være stor innsats fra Marvin som vil bidra videre med renovering av nødaggregatet og så vil vi lete etter en eventuell maskinlogg for nærmere tidfesting.
Faktaboks nødaggregat
Type D2NL KW 16 KVA 20 nr 101865
230v 50AMP 50 Perioder
Maskinen er radiostøybeskyttet
Strüver Hamburg Deutz Diesel
Aggregat: Trifidra Werknummer 24252
Antribes-motor Bauart A2L Werksnummer 2461548/49
Importør: William Knudsen a/s Maskinforretning Oslo